Prețuri

Aboneaza-te la newsletter
Nume: 
E-mail:

Arhiva newsletter

Povestea bijuteriilor Murano

Povestea sticlei de Murano

Fascinatia sticlei

Pe buna dreptate, oamenii au aratat, din antice timpuri, o atentie mistica sticlei, atribuind ceva magic si supranatural acestui material transparent intr-o lume dominata de materiale si obiecte opace, in care doar apa, sinonima cu viata, o mai concureaza in frumusete.

Sticla este 70% nisip si restul este magie, arta, umanitate, adica maiestrie umana incluzand secrete bine pastrate. Nascuta in flacari, asemenea pasarii Pheonix, la 1700 de grade Celsius, sticla lichida este o stare de metamorfoza a nisipului care devine transparent si magic. Lichidul isi creste vascozitatea treptat, pe masura ce se raceste, devenind solid spre 500 de grade. Maestrul sticlar vrajitor stapaneste intervalul termic anume in care forma captiva in pasta moale si fierbinte, asemeni statuii inchise in interiorul blocului de marmura, poate fi eliberata. Versatilitatea acestui material a fost provocatoare pentru multi artisti care au identificat in el potentialul urias de expresivitate artistica: pictura si sculptura in sticla, gravura si basorelief, vitralii, design pentru interior, moda si bijuterii. Viata lor si a celor din jur a devenit mult mai frumoasa prin eliberarea, in lumea inconjuratoare, a nenumaratelor comori aflate in asteptare in alchimia miraculoasa, de pamant, foc si creativitate umana din cuptoarele insulei Murano. Atasamentul fata de traditia artei suflatului al maestrilor sticlari venetieni a oprit parca timpul in loc peste milenii, ei folosind si azi aceeasi structura de furnale, aceleasi pipe de suflat si aceleasi instrumente vechi de pe vremea romanilor.

Creativitatea inseamna nu numai inovare, inseamna si pasiune si bucurie. Nu intamplator Antica Murrina Veneziana, ale carei produse le admirati si in acest site si care la sfarsitul anilor '80, a recuperat aceasta traditie si a readus murrinele la farmecul lor stravechi, foloseste in advertising atat de potrivitul slogan „Sticla, Dragoste si Frumusete”.

De ce Murano?

Pentru ca inca din secolul 15, fara telefonie, televiziune si internet, numele insulei Murano, antica  Amurianum, din laguna Venetiana, a devenit, peste tot in lume, sinonimul celor mai elegante si frumoase forme de sticlarie, dominand comertul cu aceste produse de lux in intreaga Mediterana. Inca din prima jumatate a anilor 1400 breasla sticlarilor venetieni, deja bine organizata si ierarhizata, cu o puternica reprezentare si in viata politica si creatoare de adevarata scoala, a facut transcrierea regulilor artei suflatului in stica din Murano (Mariegole della arte dei verieri de Muran) care sunt pastrate la muzeul Correr din Venetia. Se presupune ca in Venetia, datorita schimburilor comerciale cu Orientul si cu tarile care aveau traditie in suflatul sticlei (fenicieni, sirieni, egipteni) aceasta tehnica s-a rafinat mai mult si a devenit celebra. Suprematia sticlei venetiene a intrat  intr-un declin, la un moment dat, prin orientarea gustului public catre alte curente de creatie in sticla, de exemplu cu decoratie gravata, cum au fost sticlaria engleza sau cea de Bohemia. Creatia sticlarilor din Murano a devenit cu adevarat o arta in secolul 19, prin juxtapuneri de tehnici si descoperiri generoase ale chimistilor ce au dus la extinderea imensa a posibilitatilor coloristice.

Maestrii venetieni au perfectionat tehnici diverse prin care, incepand de la „cristallo” inventat la sfarsitul secolului 15 de Angelo Barovier si pana la cele mai sofisticate combinatii de forme si culori, au creat o sticla de o mare varietate vizuala sugerand valoarea si frumusetea pietrelor semi-pretioase, dar si de o calitate estetica ce descurajeaza orice imitatie.

Murrine si millefiori

Millefiori (insemnand „mii de flori”) este un model policromatic subtire de sticla in interiorul unui bastonas. Si-a insusit acest nume datorita nenumaratelor modele de flori pe care le contine in interiorul sau. Data exacta a originii sale este necunoscuta; ceea ce este atestat arheologic este faptul ca si in perioada Alexandriana si Romana, aceste modele erau cunoscute si utilizate. Aceasta tehnologie a intrat la un moment dat in uitare, dar a revenit apoi si a continuat sub numele de Murano – insula sticlariei din apropierea Venetiei.

Toate generatiile de maestri sticlari (de la Franchini si pana la Barovieri) au incercat sa creeze murrine din ce in ce mai complexe si rafinate: au inceput cu figuri geometrice simple, pentru a ajunge la portrete de o remarcabila executie.

Bastonasele de sticla Millefiori sunt realizate dintr-o sfera de sticla incinsa, care este presata intr-o matrita: in acest fel ele pot lua forma unor flori sau a unor stelute; apoi, ele pot fi acoperite de alte straturi de sticla, distinct colorate si pot fi apoi plasate din nou in alte matrite pentru a se obtine numeroase modele concentrice. In final, sfera de sticla este incinsa si trasa de fiecare capat pana cand devine un bastonas delicat de sticla: pe intreaga lui lungime modelul isi pastreaza neafectata perfectiunea.

Bastonasul Millefiori este apoi fragmentat in bucati mici ce sunt plasate intr-o matrita, dupa un model prestabilit; aceasta compozitie este incinsa din nou: bucatile mici migreaza aleator, se unesc si se formeaza o piesa unica, irepetabila, o Murrina. Dupa racire, murrina este slefuita si apoi este pregatita pentru a deveni un pandantiv elegant, un cercel, un cadran de ceas sau alt accesoriu colorat si decorativ.

 
   

Bjuteriile Murano ii incanta in mod special pe cei ce le descopera pentru prima data, mai ales femeile, pentru ca raspund dragostei lor de a armoniza culorile cu care se imbraca si de a da culoare mediului cotidian, dar si pe barbati care descopera un limbaj de comunicare prin care pot transmite omagiile lor pentru femeile pe care le respecta si iubesc.

Bijuteriile Murano, ca si obiectele decorative Murano, prin frumusetea lor, frumusetea apei, soarelui, aerului reflectate in ele, ofera o bucurie a contemplarii in sine. La aceste se adauga nobletea si rafinamentul foitei de aur sau de argint pivita prin transparenta  valurita si colorata a sticlei.